Aktuellt

Vindkraft ovanifrån
Mark och miljö2022.11.15

Regeringen får inte fastna i nya utredningsträsk när det gäller tillståndsprocesser

Enligt Tidöavtalet ska miljöprocesserna bli mer flexibla, effektiva och förutsägbara. Samtidigt ska statens synpunkter samordnas via färre myndigheter. Det här är välkomna besked. Krångliga och långdragna tillståndsprocesser leder idag till att investerare väljer andra länder än Sverige för sina projekt. Därmed går arbetstillfällen förlorade samtidigt som projekt för grön omställning försenas eller rent av rinner ut i sanden. Lägg därtill att Sverige riskerar att hamna på efterkälken och fastna i en beroendeställning när det gäller utvinning av den nya tidens guld – metaller som används i ny teknik för till exempel batteritillverkning.

Vindkraft
Mark och miljö2022.11.11

Foyen Advokatfirma har företrätt Eolus Vind AB

Foyen har framgångsrikt företrätt Eolus Vind genom Siggebohyttan Vindpark AB i Mark- och miljööverdomstolen där bolaget nu fått fullt bifall till sitt överklagande och fått tillstånd att anlägga en vindkraftpark i Lindesbergs kommun, Örebro län. Domstolen tog ställning till avvägningar mellan förnybar energi och påverkan på kulturmiljövärden.

Vindkraft och solceller
Mark och miljö2022.11.10

Brukningsvärd jordbruksmark – ett hinder för vindkraft, solcellsparker och en fossilfri klimatomställning?

Energikrisens verkningar blir mer kännbara för varje dag, inte minst när vi nu går mot vinter och kyla. Av regeringsförklaringen den 18 oktober 2022 tydliggörs att energipolitikens mål är att Sverige går från hotande elunderskott till ett överflöd på fossilfri el. Det energipolitiska målet ändras från 100 procent förnybart till 100 procent fossilfritt. All ny elproduktion som stärker kraftsystemet och som bidrar till en snabb expansion av kraftsystemet behövs, det gäller även vindkraft och solkraft. De bäst lämpade områdena för framtida solcellsparker i södra Sverige utgörs av jordbruksmark vilket innebär att olika intressen om markens användning måste samexistera.

Byggritning på dator
Mark och miljö2022.11.02

HD klargör hur planavgift ska beräknas vid bygglovsbeslut

I ett färskt avgörande från Högsta domstolen (HD) klargörs frågan om vilken taxa som ska användas vid beräkningen av planavgift (HD:s dom av den 21 oktober 2022 i mål nr P 7559-21). Alternativen som aktualiserades i målet var den taxa som gällde då detaljplanen antogs och den taxa som gällde då bygglovet beviljades. HD tydliggör även förhållandet mellan plan- och bygglagen och kommunallagens principer om självkostnad och likställighet.

Miljö2022.10.21

Pia Pehrson intervjuas i Tidningen Näringslivet

Ska Sverige kunna fortsätta producera bioenergi och vindkraft? Vår advokat Pia Pehrson har blivit intervjuad av Tidningen Näringslivet där man bland annat diskuterar EU:s nya skogsstrategi för 2030, ihop med ett antal andra nya förordningar och direktiv från EU.

Offentliga affärer2022.10.21

EU vidtar ytterligare åtgärder mot Ryssland – Förbud mot att fullgöra offentliga kontrakt med ryska leverantörer

Under året har EU beslutat om flertalet sanktionspaket mot Ryssland efter att Ryssland invaderade Ukraina. Sedan den 9 april har det varit förbjudet att ingå offentliga kontrakt med ryska företag. Förbudet har nu utvidgats till att det inte heller är tillåtet att fullgöra offentliga kontrakt med ryska leverantörer. Beslutet påverkar alla offentliga aktörer som har ett pågående kontrakt med rysk leverantör.

Entreprenad2022.10.20

Kan AB 04 och ABT 06 bli tillämpliga utan åberopande?

I juni i år meddelade Högsta domstolen (HD”) ett beslut som har fått namnet ”Speditörpanten”. Den underliggande frågan handlade huruvida det förelåg panträtt i vissa varor för en speditör och om reglerna i Nordiskt Speditörsförbund Allmänna Bestämmelser 2015 (”NSAB”), som medger panträtt i den uppkomna situationen, var tillämpliga trots att ingen av de berörda parterna hade hänvisat till NSAB. Frågan var helt enkelt om NSAB utgjorde så kallat handelsbruk mellan parterna.

Offentlig upphandling, Offentliga affärer2022.10.20

Ny praxis som begränsar leverantörers rätt att ansöka om överprövning enligt LOU

Som grundkrav för att förvaltningsrätt efter ansökan från en leverantör ska besluta om att en upphandling ska göras om eller rättas gäller att den upphandlande myndigheten dels har brutit mot någon bestämmelse i LOU, dels att det har medfört att leverantören ifråga har lidit eller kan komma att lida skada. I en dom som meddelades av Högsta förvaltningsdomstolen (”HFD”) i juli i år klargjordes att en leverantör inte kan anses ha lidit skada till följd av brister i utformningen av andra obligatoriska krav än just det krav som den upphandlande myndigheten har bedömt inte vara uppfyllt.

Entreprenad2022.10.20

Entreprenörens felansvar efter garantitidens utgång

Huvudregeln enligt såväl AB 04 som ABT 06 är att entreprenören ansvarar för fel som framträder under garantitid, men vad händer om ett fel framträder efter garantitiden? Det är många beställare som inte känner till att entreprenören faktiskt har ett ansvar för fel även efter garantitiden. I denna artikel går Eva Westberg Persson och Ragnar Morin igenom de grundläggande förutsättningarna för entreprenörens felansvar efter garantitidens utgång.

Visa fler

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Med vårt nyhetsbrev får du aktuella artiklar som berör dig som arbetar inom bygg- och fastighetsbranschen, teknikintensiv industri, gruv- och skogsnäring, offentliga affärer, energisektorn, miljöområdet samt branschöverskridande affärsjuridik.