Regeringen beslutar om regellättnader för att trygga värmeförsörjningen

Den 1 december 2022 beslutade regeringen om att införa tillfälliga regellättnader för fjärrvärmeanläggningar. Syftet med åtgärden är att fjärrvärmeanläggningar snabbare ska kunna byta bränsle från gas vid en eventuell gasbrist.

Publicerat: 15 december, 2022

Energiförsörjningsfrågan har sedan Rysslands invasion av Ukraina varit högaktuell. Eftersom gasimporten från Ryssland till Europa har minskat kraftigt sedan krigets utbrott hotas verksamheter som använder gas som bränsle av bränslebrist nu i vinter. Det är främst kraft- och fjärrvärmeanläggningar i sydvästra Sverige som använder gas som bränsle. För att säkra bränsletillgången för dessa anläggningar och i förlängningen även värmeförsörjningen kommer tillfälliga ändringar i miljöprövningsförordningen (2013:251) (MPF) att införas.

De anläggningar som berörs av de tillfälliga reglerna är förbränningsanläggningar som är tillståndspliktiga enligt 21 kap. 8-10 §§ MPF och som använder gas som bränsle för produktion av fjärrvärme eller fjärrvärme och el. Regellättnaderna, vilka införs genom ändringar i 1 kap. 5 b och 11 §§ MPF, innebär att det för byte från gas till ett annat bränsle enbart kommer att krävas en anmälan till tillsynsmyndigheten i stället för en ansökan om ändring av verksamhetens tillstånd. Möjligheten att utnyttja de tillfälliga regellättnaderna kräver att bytet av bränsle behövs till följd av en överhängande risk för brist på gas. Om resultatet av ändringen blir att verksamhetens totala installerade tillförda effekt ökar eller att verksamheten omfattas av en annan verksamhetskod kommer ändringen även fortsättningsvis att kräva tillstånd. Miljöbalkens övriga regler gäller fortfarande för verksamheten och tillsynsmyndigheten beslutar vid handläggningen av anmälan om de försiktighetsmått som krävs.

De tillfälliga regellättnaderna införs genom SFS 2022:1601 förordning om ändring i miljöprövningsförordningen (2013:251). De nya reglerna börjar gälla 1 januari 2023 och gäller till och med den 31 maj 2024. Det går redan nu att inkomma med en anmälan om byte av bränsle till tillsynsmyndigheten.

Har du frågor om kraft- och fjärrvärme? Eller frågor om tillståndsprövning? Välkommen att kontakta oss på Foyen. Läs mer om vår mark- och miljögrupp här.

Liknande artiklar

Solceller
Mark och miljö2024.04.16

MÖD säger nej till solcellsanläggningen i Svedberga och ställer hårda krav på alternativredovisning

Mark- och miljööverdomstolen (”MÖD”) stoppar European Energy Sveriges planerade solcellsanläggning i Svedberga. Detta står klart efter att MÖD den 3 april 2024 fastställde Länsstyrelsen i Skåne läns beslut om att förbjuda solcellsanläggningen i Helsingborgs kommun i mål nr M 13461-22. Solcellsanläggningen hade kunnat bli den största solcellsparken i Sverige med en årlig produktion om 175 GWh och därmed bidra med mycket förnybar energi i ett elområde med stort behov av mer el. Eftersom solcellsparken planerades att anläggas på jordbruksmark aktualiserades regeln i 3 kap. 4 § miljöbalken (1998:808) som i slutändan satte, åtminstone tillfälligt, stopp för projektet. Advokat Pia Pehrson och biträdande jurist Elin Holzhausen kommenterar här MÖD:s färska avgörande och även tre andra beslut från MÖD om solcellsanläggningar.

xterior of a school building and schoolyard in Stockholm, Sweden.
Mark och miljö2024.04.05

Vad behöver utredas vid detaljplaneärenden och hur ska det göras? Ny praxis ger vägledning.

När en kommun tar fram en detaljplan ställer plan- och bygglagen (”PBL”) krav på vilket underlag som måste finnas. Omfattningen av underlaget beror på om planen riskerar att medföra betydande miljöpåverkan (”BMP”), vilket i så fall kräver en miljökonsekvensbeskrivning (”MKB”). Att ta fram en MKB är ett omfattande arbete och kraven på innehållet är idag höga. Om kommunen gör felaktiga bedömningar gällande BMP och MKB-underlagets omfattning kan det få allvarliga följder. Beslut att anta detaljplanen kan upphävas och hela planärendet måste då tas om från början, med förlust av tid och resurser som konsekvens. Därför är det av yttersta vikt att hantera dessa frågor korrekt.

Vattenkraftverk med skog bakom i Sverige
Mark och miljö2024.02.21

Bristande EU-implementering hotar omställningen – dags att införa färdiga förslag

Vår delägare och advokat Pia Pehrson varnar för de allvarliga konsekvenserna av Sveriges bristande implementering av EU-lagstiftning. Långsamma tillståndsprocesser utgör stora hinder för elförsörjningen, hotar samhällets stabilitet och näringslivets konkurrenskraft. Pia Pehrson lyfter exempel på utdragna beslutsprocesser och osäkerhet som drabbar vind-, vatten- och kärnkraft, vilket leder till att företag etablerar sig i andra länder.

Fler nyheter