Nya regler leder till utökat producentansvar för avfallshantering av förpackningar

Med anledning av att förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar har beslutats av regeringen kommer ett utökat producentansvar för avfallshantering av förpackningar träda i kraft den 1 januari 2023. Syftet med förordningen är att minska mängden förpackningar, begränsa förpackningars skadlighet för miljön, minska nedskräpningen och att uppnå materialåtervinningsmål. Förordningen syftar även till att förpackningsavfall ska tas om hand på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt och att producenterna ska ta ett operativt eller finansiellt ansvar för att samla in och behandla förpackningsavfall.

Publicerat: 18 oktober, 2022

Viktiga definitioner

Den centrala aktören i förordningen är producenten. En producent är i förordningens mening den som yrkesmässigt för in en förpackning eller förpackad vara till Sverige, tillverkar en förpackning i Sverige eller från ett annat land än Sverige säljer en förpackning eller en förpackad vara till en slutlig användare i Sverige. Även den som fyller eller på annat sätt använder en förpackning, som inte är en serviceförpackning, i syfte att skydda, presentera eller underlätta hanteringen av en vara definieras som en producent.

En serviceförpackning är en förpackning som antingen fylls vid försäljningstillfället, exempelvis pizzakartonger, eller en förpackning för obearbetade produkter från jordbruk eller trädgårdsnäring, exempelvis nätsäckar för ved eller äggkartonger. Istället för producenten av pizzorna, veden eller äggen är verksamheten som importerar eller tillverkar serviceförpackningen bärare av producentansvaret för dessa.

De förpackningar som omfattas av producentansvaret enligt förordningen är konsumentförpackningar, gruppförpackningar, transportförpackningar och serviceförpackningar som framställts för att presentera, leverera, innehålla, skydda eller på annat sätt hantera en vara. Ansvaret omfattar råmaterial till slutlig produkt och hela kedjan från producent till användare. Vidare definieras både fyllda engångsprodukter och tomma engångsmuggar som förpackningar.

Skyldighet för en producent att lämna uppgifter och ansvar för hantering av förpackningsavfall

En producent som avser att tillhandahålla en förpackning på den svenska marknaden är skyldig att före tillhandahållandet anmäla detta till Naturvårdsverket. Vidare ska producenten anlita eller tillhandahålla en av Naturvårdsverket godkänd producentansvarsorganisation som åtar sig att ta hand om producentens förpackning när den blir avfall innan en förpackning tillhandahålls på den svenska marknaden. Skyldigheten gäller även om förpackningen lämnas till ett system för återanvändning av förpackningar – d.v.s. ett system som säkerställer att återanvändbara förpackningar gör flera rotationer – eller ett marknadsdrivet system för materialåtervinning – d.v.s. ett system som på marknadsmässig grund säkerställer att förpackningsavfall från verksamheter återvinns. Under vissa förutsättningar kan Naturvårdsverket ge dispens från detta under en viss tid. Det kan bli aktuellt om minst 90 procent av producentens förpackningar roterar i ett marknadsdrivet system för återanvändning och tas om hand av systemet när de blir avfall eller om producentens förpackningar ska sorteras som farligt avfall när de blir avfall.

Krav på producentansvarsorganisation

En producentansvarsorganisation för förpackningar ska ha som syfte att förebygga och hantera förpackningsavfall. En del av syftet ska uppnås genom att den producentansvarsorganisation med störst marknadsandel från och med 1 januari 2024 ska ordna avgiftsfria mottagningsplatser för verksamheters förpackningsavfall. Beslutet om vilken producentansvarsorganisation det är tas av Naturvårdsverket. Vid mottagningsplatserna ska plast, metall, färjat och ofärgat glas, trä, papper, kartong och övrigt förpackningsmaterial samlas in separat. Information rörande insamlingen och förpackningsavfall ska tillgängliggöras årligen av den ansvariga produktansvarsorganisationen.

Rapporteringsskyldighet till Naturvårdsverket

Enligt förordningen föreligger det en rapporteringsskyldighet som innebär att producenten senast den 31 mars varje år är skyldig att rapportera vissa uppgifter till Naturvårdsverket. Skyldigheten gäller producenter som fyller eller på annat sätt använder en förpackning som inte är en serviceförpackning, tillverkar eller för in en serviceförpackning eller engångsmugg i Sverige, för in en förpackad vara till Sverige eller från ett annat land säljer en förpackning eller en förpackad vara till en slutlig användare i Sverige.

Rapporten ska ange den mängd och typ av förpackningar som producenten, under det närmast föregående kalenderåret, har tillhandahållit på den svenska marknaden. Även producentansvarsorganisationer för förpackningar respektive retursystem och den som samlar in verksamheters avfall i ett marknadsdrivet system för återanvändning eller ett marknadsdrivet system för materialåtervinning är skyldiga att lämna rapporter om sin verksamhet till Naturvårdsverket. Naturvårdsverket ska i sin tur rapportera till Europeiska kommissionen i enlighet med förpackningsdirektivet 94/62/EG.

Producentombud

Om en producent inte är etablerad i Sverige får denne genom en skriftlig fullmakt utse ett producentombud som är etablerat här. Producentombudet ska då fullgöra producentens skyldigheter såvitt det rör den produkt producentombudet ansvarar för. Ett sådant producentombud ska anmälas till Naturvårdsverket. Är producenten däremot etablerad i Sverige och säljer förpackningar i ett annat EES-land där producenten inte är etablerad ska denne utse ett producentombud i det landet. Producentombudet ska då fullgöra producentens ansvar enligt de nationella bestämmelser i det aktuella landet som genomför direktiv 2019/904/EU och direktiv 94/62/EG.

Anmälningsplikt

Den som avser att driva ett marknadsdrivet system för återanvändning och den som driver ett marknadsdrivet system för materialåtervinning får göra detta under vissa förutsättningar och om verksamheten anmälts till och godkänts av Naturvårdsverket.

Kommunens ansvar

Bestämmelser om att kommunen ska ansvara för att transportera bort och behandla avfall finns i 15 kap. miljöbalken. Genom förordningen preciseras och utvidgas detta ansvar när det gäller förpackningsavfall från hushåll, verksamheter vars avfallshantering är samlokaliserad med hushållens samt förpackningsavfall som uppkommer på torg, i parker och på andra populära platser.

Preciseringen sker genom att kommunen från och med den 1 januari 2024 till och med utgången av december 2026 ska samla in förpackningsavfall från hushåll genom fastighetsnära insamling eller lättillgängliga insamlingsplatser. Kommunen får under samma tid samla in förpackningsavfall från verksamheter vars avfallshantering är samlokaliserad med hushållens om verksamheten valt kommunal insamling. Från och med den 1 januari 2027 utvidgas ansvaret genom att kommunen ska tillhandahålla fastighetsnära insamling för både hushållen och för verksamheter vars avfallshantering är samlokaliserad med hushållens om verksamheten valt kommunal insamling. Ansvar för insamling av förpackningsavfall som uppkommer på torg, i parker och på andra populära platser införs från och med den 1 januari 2026.

Samtidigt som kommunen ansvar preciseras och utvidgas i vissa avseende innebär det omfattande producentansvar som föreskrivs i förordningen att kommunens ansvar begränsas i andra delar. 

Avgifter och ställande av säkerhet

Producentansvarsorganisationer ska betala en producentavgift till kommunen och en årsavgift till Naturvårdsverket för att täcka deras verksamheter enligt förordningen. Naturvårdsverkets prövning enligt förordningens femte kapitel och den tillsyn som avses i 12 kap. 1 § är dock undantagna. En producentansvarsorganisation tar i sin tur ut en förpackningsavgift från producenten. Producentansvarsorganisation ska vidare ställa en säkerhet motsvarande kostnaderna för en månads insamlande och behandlande av fyra månaders insamlat förpackningsavfall.

Ytterligare bestämmelser om avgifter finns i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken.

Sanktioner

Bestämmelser om miljösanktionsavgifter finns i förordningen (2012:259) om miljösanktionsavgifter. Exempelvis ska en miljösanktionsavgift om 30 000 kronor betalas om producenten inte anlitar eller själv tillhandahåller en producentansvarsorganisation.

Avslutande kommentar och analys

Som ett led i den gröna omställningen innebär förordningen om producentansvar för förpackningar många välkomna förändringar. Dessa bidrar förhoppningsvis till minskade koldioxidutsläpp till följd av en mer resurseffektiv hantering av avfall och ett minskat behov av nya råvaror.

För producenten innebär förändringarna dock betydande kostnader för att bl.a. täcka insamling och behandling jämte kommunens insamlingsarbete av förpackningsavfallet. Vidare får producenten ett ökat ansvar för sitt förpackningsavfall då denne bl.a. ska anlita eller själv tillhandahålla en producentansvar­sorganisation. Att lämna föreskrivna uppgifter till Naturvårdsverket är ytterligare krav som producenten måste uppfylla för att inte riskera att drabbas av sanktioner.

Förordningen innebär således att ett mycket stort ansvar läggs på producenter av förpackningar. Det är vidare väldigt kort om tid för dessa producenter att ställa om till dess att förordningen träder i kraft den 1 januari 2023. Sannolikt blir det tufft för en hel del producenter att nå upp till de nya kraven. Det kommer också att krävas en hel del arbete och investeringar för att producenterna ska hinna ställa om sin verksamhet i tid.

Har Du frågor om den nya förordningen om producentansvar för förpackningar är Du välkommen att kontakta oss på Foyen.

Liknande artiklar

Solceller
Mark och miljö2024.04.16

MÖD säger nej till solcellsanläggningen i Svedberga och ställer hårda krav på alternativredovisning

Mark- och miljööverdomstolen (”MÖD”) stoppar European Energy Sveriges planerade solcellsanläggning i Svedberga. Detta står klart efter att MÖD den 3 april 2024 fastställde Länsstyrelsen i Skåne läns beslut om att förbjuda solcellsanläggningen i Helsingborgs kommun i mål nr M 13461-22. Solcellsanläggningen hade kunnat bli den största solcellsparken i Sverige med en årlig produktion om 175 GWh och därmed bidra med mycket förnybar energi i ett elområde med stort behov av mer el. Eftersom solcellsparken planerades att anläggas på jordbruksmark aktualiserades regeln i 3 kap. 4 § miljöbalken (1998:808) som i slutändan satte, åtminstone tillfälligt, stopp för projektet. Advokat Pia Pehrson och biträdande jurist Elin Holzhausen kommenterar här MÖD:s färska avgörande och även tre andra beslut från MÖD om solcellsanläggningar.

xterior of a school building and schoolyard in Stockholm, Sweden.
Mark och miljö2024.04.05

Vad behöver utredas vid detaljplaneärenden och hur ska det göras? Ny praxis ger vägledning.

När en kommun tar fram en detaljplan ställer plan- och bygglagen (”PBL”) krav på vilket underlag som måste finnas. Omfattningen av underlaget beror på om planen riskerar att medföra betydande miljöpåverkan (”BMP”), vilket i så fall kräver en miljökonsekvensbeskrivning (”MKB”). Att ta fram en MKB är ett omfattande arbete och kraven på innehållet är idag höga. Om kommunen gör felaktiga bedömningar gällande BMP och MKB-underlagets omfattning kan det få allvarliga följder. Beslut att anta detaljplanen kan upphävas och hela planärendet måste då tas om från början, med förlust av tid och resurser som konsekvens. Därför är det av yttersta vikt att hantera dessa frågor korrekt.

Vattenkraftverk med skog bakom i Sverige
Mark och miljö2024.02.21

Bristande EU-implementering hotar omställningen – dags att införa färdiga förslag

Vår delägare och advokat Pia Pehrson varnar för de allvarliga konsekvenserna av Sveriges bristande implementering av EU-lagstiftning. Långsamma tillståndsprocesser utgör stora hinder för elförsörjningen, hotar samhällets stabilitet och näringslivets konkurrenskraft. Pia Pehrson lyfter exempel på utdragna beslutsprocesser och osäkerhet som drabbar vind-, vatten- och kärnkraft, vilket leder till att företag etablerar sig i andra länder.

Fler nyheter