Mark- och miljööverdomstolen (”MÖD”) stoppade i april 2024 en solcellsanläggning på jordbruksmark på grund av otillräcklig lokaliseringsutredning och att anläggningens placering inte övervägde behovet av att bevara jordbruksmark för livsmedelsproduktion. Frågan om vilka krav som ska ställas på lokaliseringsutredningar för solcellsanläggningar har nu åter igen varit på tapeten och behandlades nyligen av MÖD i två domar, M 6624-23 och M 8658-23, som meddelades i oktober 2024.
MÖD:s bedömning
Målen avser anläggande av två solcellsparker i Vingåker och Norrtälje kommun. Solcellsparkerna planerades att anläggas på områden om cirka 10,5 hektar respektive cirka 50 hektar som huvudsakligen består av jordbruksmark. I båda fallen fastställer MÖD, i enlighet med tidigare praxis, att etableringen av en solcellspark på jordbruksmark utgör ändrad markanvändning. Hushållningsbestämmelserna i 3 kap. miljöbalken [1998:808] (”MB”), som används till stöd för avvägningen i fråga om användningen av mark- och vattenområden, var därmed tillämpliga. Att jordbruksmarken kunde återställas i ett senare skede och att jordbruksliknande skötsel eller odling av spannmål och vall kunde bedrivas samtidigt som solcellparkerna, föranledde ingen annan bedömning.
Brukningsvärd jordbruksmark är enligt 3 kap. 4 § MB av nationell betydelse och i Sverige uppgick den totala arealen jordbruksmark under 2024 till 2 980 900 hektar och är därmed oförändrad jämfört med 2023. Enligt bestämmelsen får jordbruksmark tas i anspråk för bebyggelse eller anläggningar endast om det behövs för att tillgodose väsentliga samhällsintressen och om behovet inte kan tillgodoses på ett från allmän synpunkt tillfredsställande sätt genom att annan mark tas i anspråk. Härutöver aktualiseras bestämmelsen i 3 kap. 1 § MB om god hushållning och att företräde ska ges sådan användning som medför en från allmän synpunkt god hushållning.
I förevarande fall konstaterar MÖD att produktion av förnybar el förvisso får anses ägnat att tillgodose ett sådant väsentligt allmänintresse som avses i 3 kap. 4 § MB men att det åligger den som vill ta den brukningsvärda jordbruksmarken i anspråk att visa att det inte finns någon annan tillgänglig mark som är bättre lämpad för ändamålet.
I mål M 6624-23 avseende Norrtälje kommun framgår att bolaget i sin utredning redovisat ett antal andra alternativa områden för anläggandet av solcellsparken. Bolaget bedömde dock att det aktuella området om cirka 50 hektar var bäst lämpat på grund av att det bl.a. var färre närboende. Eftersom de alternativa områden som undersökts utgjorde jordbruksmark, bedömde MÖD dock att lokaliseringsutredningen var bristfällig då bolaget inte tydliggjort varför andra marktyper än jordbruksmark inte har undersökts eller valts bort. Det ska i denna del framhållas att MÖD:s bedömning är annan än den som gjorts av mark- och miljödomstolen (”MMD”). Enligt MMD ansågs bolagets lokaliseringsutredning visa att det inte fanns någon annan, från allmän synpunkt, tillfredsställande mark, och att jordbruksmarken därmed inte utgör hinder för den anmälda solcellsparken.
Även i mål M 8658-23 avseende Vingåker kommun presenterade bolaget ett antal andra alternativa områden. Enligt bolaget var det aktuella området om 10,5 hektar varav 8-9 hektar jordbruksmark, bäst lämpat eftersom området angränsade till ett annat projektområde, vilket skulle medföra ekonomiska fördelar då mark- och anläggningsarbeten redan pågick i området. Vidare framhöll bolaget att solcellsparken skulle anslutas till en närliggande nätstation med ledig kapacitet som reserverats för den aktuella solcellsparken. Eftersom avgiften för elanslutning utgjorde en betydande del av kostnaden för att etablera solcellsparken och kostnaden ökade med avståndet, var den föreslagna marken enligt bolaget avgörande för att solcellsparken skulle kunna vara ekonomiskt genomförbar.
Med hänvisning till MÖD 2024:12, anförde domstolen att ett väl underbyggt och motiverat ställningstagande av länsstyrelsen bör tillmätas särskild vikt vid bedömningen av vilket samhällsintresse som bör ges företräde. MÖD kom således att dela länsstyrelsens bedömning att lokaliseringsutredningen inte var tillräcklig. Enligt länsstyrelsen borde bolagets lokaliseringsutredning ha utgått från alla möjliga elanslutningspunkter. Länsstyrelsen framhöll också att, även om solcellsparken möjligen var av sådan karaktär att endast alternativa lokaliseringar inom kommunen måste utredas, var det nödvändigt att lokaliseringsutredningen utgick från flera olika elanslutningspunkter. Det ska även i detta fall nämnas att MMD gjorde en annan bedömning i första instans och bedömde både att bolagets lokaliseringsutredning var tillräckligt omfattande och att den valda platsen för solcellparken var acceptabel, trots att det rörde sig om jordbruksmark.
Kort analys
I likhet med MÖD:s avgörande i mål M 13461-22 som meddelades i april 2024, har MÖD i de aktuella målen gjort en annan bedömning än MMD angående vilka krav som ska ställas på en lokaliseringsutredning samt om jordbruksmark utgör ett hinder för att anlägga solcellsparker. De aktuella domarna från MÖD tydliggör att kraven på utredningar för alternativa lokaliseringar av solcellsanläggningar förblir tuffa, särskilt vad gäller jordbruksmark. Dessa avgöranden bekräftar den tidigare uppfattningen att lokaliseringsutredningar måste vara mycket omfattande och detaljerade för att undvika avslag, och att jordbruksmarkens värde fortsatt prioriteras framför behovet av förnybar energi.
Som vi på Foyen tidigare har konstaterat, finns det ett behov av förändring i miljöbalkens regler och tydligare riktlinjer för vilken mark som kan användas för solcellsparker, respektive tydligare kriterier för när kombinationen av jordbruk och energiproduktion kan tillåtas. Det är också av stor vikt att åter understryka att den som planerar att anlägga en solcellsanläggning på jordbruksmark verkligen upprättar en detaljerad lokaliseringsutredning för att uppfylla sin utredningsskyldighet.
Foyen har bred erfarenhet av att arbete med projekt av denna karaktär och har framgångsrikt bistått projekt avseende solcellsparker på jordbruksmark. Kontakta oss gärna för stöd i genomförandet av ert solcellsprojekt.