Både det nya och det tidigare direktivet har som mål att säkerställa hälsosamt och rent dricksvatten. Båda direktiven innehåller minimikrav för dricksvatten och ställer krav på medlemsstaterna att vidta åtgärder för att säkerställa att kraven följs. Det nya direktivet skiljer sig dock från det förra direktivet på flera aspekter. De viktigaste förändringarna i det nya direktivet jämfört med det tidigare är följande:
- Ett riskbaserat arbetssätt som omfattar alla led i dricksvattenkedjan.
- Krav på rapportering av läckage av dricksvatten.
- Gemensamma krav inom EU på material som kommer i kontakt med dricksvatten.
- Utökade krav på information till allmänheten.
- Nya och ändrade gränsvärden.
Dricksvattendirektivet trädde i kraft den 12 januari 2021 och efter det hade medlemsstaterna två år på sig att implementera direktivet i sina nationella lagstiftningar. Lagändringarna skulle alltså ha implementerats i svensk lag redan den 12 januari 2023.
Propositionen
Den 24 oktober 2023 lade regeringen fram en proposition (prop. 2023/24:30) om genomförande av EU:s nya dricksvattendirektiv till riksdagen. I propositionen framgår att regeringen bedömer att den nuvarande lagstiftningen i viss mån motsvarar de krav som ställs i det nya dricksvattendirektivet men att direktivet innehåller flera regler som saknar motsvarighet i den svenska lagstiftningen. I propositionen föreslås därför vissa lagändringar som behövs för att genomföra det nya dricksvattendirektivet. De lagar där ändringar föreslås är miljöbalken (1998:808), livsmedelslagen (2006:804) och plan- och bygglagen (2010:900). Eftersom många av direktivets bestämmelser är av teknisk natur anser regeringen att dessa bör införas på lägre nivå en lag. Därmed föreslår regeringen att en rad olika bemyndiganden införs.
Ändringar i miljöbalken
I miljöbalken föreslår regeringen att det införs ett bemyndigande att bevaka risker i tillrinningsområdena för dricksvattenuttag samt att meddela föreskrifter om skyldigheter för en kommun att lämna de uppgifter som behövs för att bedöma dessa risker. De tidigare bestämmelserna om åtgärdsprogram för att följa miljökvalitetsnormer ska enligt regeringens förslag också gälla åtgärder som behövs för att skydda kvaliteten på dricksvatten. Reglerna om hälsoskydd i 9 kap. miljöbalken kompletteras med ett bemyndigande att bevaka risker som uppkommer i ledningar, installationer och anordningar på fastigheter eller i byggnader som används för att distribuera dricksvatten, samt att meddela förskrifter om skyldighet för kommuner, fastighetsägare och nyttjanderättshavare att lämna uppgifter som behövs för att bedöma dessa risker.
Ändringar i livsmedelslagen
I livsmedelslagen föreslår regeringen att det införs ett bemyndigande att meddela föreskrifter om en skyldighet för den som producerar eller tillhandahåller dricksvatten att till Livsmedelsverket lämna uppgifter som rör kvaliteten på dricksvatten och som behövs för rapportering till EU. Livsmedelsverket ska enligt propositionen få möjlighet att förelägga den som producerar eller tillhandahåller dricksvatten och som inte lämnar de uppgifter som krävs att fullgöra uppgiftsskyldigheten.
Ändringar i plan- och bygglagen
I plan- och bygglagen förslås att en ny bestämmelse om marknadskontroll införs. Enligt denna bestämmelse ska reglerna om marknadskontroll som finns i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1020 av den 20 juni 2019 om marknadskontroll och överensstämmelse för produkter och om ändring av direktiv 2004/42/EG och förordningarna (EG) nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011 även tillämpas på byggprodukter som kommer i kontakt med dricksvatten. Det föreslås också att ett bemyndigande att meddela föreskrifter om villkor för att släppa ut och tillhandahålla byggprodukter avsedda att komma i kontakt med dricksvatten på marknaden.
Ikraftträdande och kommentar
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 mars 2024, drygt ett år försenat. Förhoppningsvis kommer dessa förslagna regler bidra till ett korrekt och effektivt genomförande av det nya dricksvattendirektivet, vilket regeringen bedömer kommer medföra positiva effekter för miljön.
Vi på Foyen kommer följa utvecklingen med stort intresse. Särskilt intressant blir att få ta del av de föreskrifter som inom kort måste utarbetas utifrån bemyndigandena i miljöbalken, livsmedelslagen och plan- och bygglagen.
Har du frågor om detta, kontakta oss gärna.