Stolpe in för Messi!

Publicerat:21 juni, 2018

Även inom juridiken pågår det lite fotboll just nu. Messi sökte redan 2011 varumärkesskydd för ”MESSI”, ett figurmärke för bland annat kläder och sportartiklar. Varumärket MASSI protesterade mot ansökan, på grunden att det sökta varumärket var för likt deras varumärke, för liknande produkter. I april i år kom domen från EU Tribunalen, som konstaterade att varumärkena MESSI och MASSI både lät och liknade varandra. Man konstaterade dock – utan mycket bevisning kan man lägga till – att Messi var mycket känd. Den vanlige konsumenten med rimlig kunskap, kommer enbart att associera denna typ av produkter med den kände fotbollsspelaren Messi, som regelbundet syns och diskuteras i media.

Den nivå av kändisskap som Messi har, överbryggade således den faktiska likheten mellan de aktuella varumärkena och de likartade produkterna. Det är inte osannolikt att tro att detta kommer bli ett användbart prejudikat för de kända personer som önskar varumärkesskydda sitt namn. Men det krävs en hög nivå på kändisskapet, ska tilläggas.

Zlatan, nu frekvent förekommande i reklam för egna och andras produkter, har för övrigt idag 7 registreringar av sitt namn i olika varianter inom EU.

Och om nu någon är trött på fotbollsskorna och inför midsommar tänker klä upp sig lite, kan vi också meddela att Christian Louboutin har lyckats säkra skyddet för sina (också mycket välkända) röda sulor.

____________

Sara Malmgren, advokat på Foyen Advokatfirma
sara.malmgren@foyen.se