Otydligheten i ansvarsfördelningen mellan stat och kommun har de senaste åren framhållits som ett allt större problem. Statens övergripande ansvar för fastighetsbildningsverksamheten begränsas inte av ett kommunalt ansvar, utan innefattar fortsatt ett ansvar för att samordna och utveckla fastighetsbildningsverksamheten, vilket främst innebär att skapa förutsättningar för samordning inom det tekniska området, till exempel överföring av information mellan myndigheterna (jfr prop. 1995/96:78 s. 46 och 53). Utöver ovan har omfattningen av statens ansvar inte preciserats ytterligare.
Regeringen beslutade den 27 mars 2024 (Dir. 2024:34) att ge en särskild utredare i uppdrag att göra en översyn av lantmäterimyndigheternas organisering i syfte att förbättra förutsättningarna för både det statliga Lantmäteriet och de kommunala lantmäterimyndigheterna att bedriva en effektiv, enhetlig och rättssäker fastighetsbildning i hela landet.
Utredarens uppdrag innefattar bl.a. att i) föreslå en tydlig och mer ändamålsenlig ansvarsfördelning mellan Lantmäteriet och de kommunala lantmäterimyndigheterna; ii) föreslå vilka krav som ska gälla för att bilda en kommunal lantmäterimyndighet; iii) överväga om kommuner ska tillåtas inrätta kommunala lantmäterimyndigheter i samverkan; iv) utvärdera Lantmäteriets tillsyn över de kommunala lantmäterimyndigheterna; v) utvärdera regelverket för avgiftsuttag; samt vi) lämna nödvändiga författningsförslag.
Vi välkomnar utredningen. En tydligare ansvarsfördelning och ett mer definierat tillsynsansvar för det statliga Lantmäteriet skulle kunna bidra till såväl ökad effektivitet, som en mer ändamålsenlig handläggning samt stävja risken för rollkonflikter. En revidering av regelverket kring avgiftsuttag i syfte att åstadkomma en mer kostnadseffektiv fastighetsbildningsverksamhet och en mer förutsägbar avgiftssättning för sakägare är även något vi upplever efterfrågas.
Uppdraget kommer att redovisas senast den 1 oktober 2025. Vi återkommer då med en analys av slutsatserna.