Hem > Senaste nytt > Hur var det nu – kunde man lita på ett meddelande från kommunen?

Hur var det nu – kunde man lita på ett meddelande från kommunen?

Ska man som anbudsgivare inte kunna lita på ett meddelande från kommunen om förlängd avtalsspärr? Högsta förvaltningsdomstolen kommer nu att besvara frågan.

Publicerat: 26 mars, 2019
Offentliga affärer

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har den 26 februari 2019 meddelat prövningstillstånd i ett mål som gäller frågan om en upphandlande myndighet kan förlänga en avtalsspärr efter det att underrättelse skickats ut om tilldelningsbeslut och under vilken tid avtalsspärren gäller (mål nr 6326-18).

Vi har tidigare redogjort för underinstansens avgörande i målet (Kammarrätten i Jönköping, mål nr 2051-18).

Bakgrunden till målet är att Falköpings kommun genomfört en upphandling för projektering och utförande av en temalekplats i parkmiljö. Den 25 juni 2018 skickade kommunen ut en underrättelse om tilldelningsbeslutet. Av underrättelsen framgick att avtalsspärren gällde t.o.m. den 5 juli. Den 4 juli skickade kommunen på nytt ut ett e-postmeddelande, dock endast till en av anbudsgivarna, och angav att kommunen flyttade fram avtalsspärren t.o.m. den 9 juli. Den anbudsgivare som fått informationen skickade den 9 juli in en ansökan om överprövning till förvaltningsrätten. Samma dag beslutade förvaltningsrätten att avvisa ansökan med hänvisning till att ansökan kommit in för sent – avtalsspärren hade ju utgått den 5 juli.

Anbudsgivaren klagade på förvaltningsrättens beslut till Kammarrätten i Jönköping som avslog överklagandet. Enligt kammarrätten måste en förlängd avtalsspärr ges i form av en underrättelse om tilldelningsbeslut och om meddelandet saknar denna form är en upphandlande myndighets uppgift om förlängd avtalsspärr utan verkan. Som vi tidigare framhållit bär kammarrättens avgörande en väldigt formell prägel och kan enligt vår uppfattning synas direkt opraktiskt och omständligt. En konsekvens av avgörandet blir att en anbudsgivare inte kan lita på uppgiften från en upphandlande myndighet om att avtalsspärren är förlängd i förhållande till vad som angavs i meddelandet om tilldelningsbeslutet. Vidare inställer sig frågan hur en upphandlande myndighet ska gå tillväga om man vill ge anbudsgivarna extra tid att ansöka om överprövning. I dessa fall återstår för upphandlande myndigheter att återkalla meddelat tilldelningsbeslut med innebörd att ingen avtalsspärr längre löper eller att i ett meddelande till samtliga anbudsgivare ombekräfta sitt tilldelningsbeslut med angivande av en ny – i tiden utsträckt – avtalsspärr. I praktiken således ett föga praktiskt och ett onödigt omständligt tillvägagångssätt.

Vi ser fram emot ett klargörande från HFD i frågan. Vår förhoppning är naturligtvis att utgången i målet blir mer pragmatisk jämfört med kammarrätten.

Vi återkommer med en kommentar och analys så snart HFD har meddelat dom i målet.

För mer information, kontakta:

Per-Ola Bergqvist, advokat och delägare på Foyen Advokatfirma

Ulrika Hedberg, biträdande jurist på Foyen Advokatfirma

Liknande artiklar

Offentliga affärer, Säkerhet och försvar2025.09.05

Artificiell intelligens i försvarets tjänst – en juridisk kompass

Artificiell intelligens (AI) är numera en integrerad del av vår vardag och en motor för innovation inom alla sektorer, såväl privat som offentlig. Parallellt med den civila utvecklingen pågår en intensiv kapplöpning för att utnyttja AI:s potential för militära ändamål. Som Försvarsberedningen konstaterade i rapporten Allvarstid 2023 kan AI förväntas innebära ett snabbare tempo i militära operationer och en ökad användning av autonoma system.

Offentliga affärer och upphandlingsrätt, Säkerhet och försvar2025.06.17

Försvarsupphandling i förändring – krav, möjligheter och juridiska vägval

Sveriges försvars- och säkerhetsupphandlingar präglas idag av en kraftigt förändrad omvärldsbild där ett ökat säkerhetspolitiskt tryck, Sveriges inträde i Nato och ett intensifierat samarbete inom EU och med andra internationella partners har skapat ett nytt och betydligt mer komplext upphandlingslandskap.

Offentliga affärer och upphandlingsrätt, Säkerhet och försvar2025.06.09

Säkerhetsskyddslagen: En vägledning för leverantörer till verksamhetsutövare som bedriver säkerhetskänslig verksamhet

Leverantörer som är verksamma, eller avser att bli verksamma, inom uppdrag som involverar känslig information och skyddsvärd verksamhet kommer snabbt komma i kontakt med säkerhetsskyddslagen (2018:585) och därtill hörande regelverk.

Fler nyheter