HD klargör hur planavgift ska beräknas vid bygglovsbeslut

I ett färskt avgörande från Högsta domstolen (HD) klargörs frågan om vilken taxa som ska användas vid beräkningen av planavgift (HD:s dom av den 21 oktober 2022 i mål nr P 7559-21). Alternativen som aktualiserades i målet var den taxa som gällde då detaljplanen antogs och den taxa som gällde då bygglovet beviljades. HD tydliggör även förhållandet mellan plan- och bygglagen och kommunallagens principer om självkostnad och likställighet.

Publicerat: 2 november, 2022

Bakgrund

Bakgrunden i målet var att byggnadsnämnden i Göteborg beviljat ett bolag bygglov för ändrad användning av en byggnad. Bolagets debiterades i samband med detta en planavgift som beräknades utifrån den taxa som gällde då bygglovet beviljades. Bolaget överklagade beslutet och anförde bl.a. att tillämpningen av denna taxa inte var förenlig med de så kallade självkostnads- och likställighetsprinciperna. Enligt bolaget skulle i stället taxan som gällde vid antagandet av detaljplanen ligga till grund för beräkningen av planavgiften. Såväl länsstyrelsen, mark- och miljödomstolen som Mark- och miljööverdomstolen avslog bolagets överklagande.

Målet i HD gällde främst om det är förenligt med regleringen i plan- och bygglagen (2010:900 [PBL]) samt självkostnads- och likställighetsprinciperna att i samband med ett beslut om bygglov ta ut planavgift enligt den taxa som gällde vid bygglovsbeslutet. Självkostnadsprincipen innebär att bland annat en planavgift inte får överstiga kommunens genomsnittliga kostnad för den typ av besked, beslut eller handläggning som avgiften avser. Principen framgår av 12 kap. 10 § PBL samt 2 kap. 6 § kommunallagen (2017:725). Likställighetsprincipen innebär att kommuner ska behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat, och framgår av 2 kap. 3 § kommunallagen.

HD:s bedömning

I målet konstaterar HD att det finns olika synsätt när det gäller självkostnadsprincipen. Ett synsätt är att det över tid ska råda balans mellan avgiftsuttaget och kommunens kostnader för sin planverksamhet. Ett annat synsätt är att avgiften ska relateras till kostnaderna för den plan som är aktuell i det bygglovsärendet eller till kostnadsläget vid den tid då planen antogs. Mot bakgrund av hur självkostnadsprincipen i allmänhet tillämpas anser HD att det första synsättet ligger närmast till hands vid beräkningen av planavgift.

Det framgår enligt HD redan av ordalydelsen i 12 kap. 10 § första stycket PBL att avgiften ska ställas i relation till kommunens genomsnittliga kostnad för den typen av besked och inte till någon specifik kostnad. Vidare skulle avgiftssystemet bli mycket komplicerat om planavgiften skulle bestämmas utifrån kostnaderna för varje enskild detaljplan eller planverksamheten vid en viss given tidpunkt. Om det hade varit lagstiftarens syfte förutsätter HD att det skulle ha tydliggjorts i lagen eller förarbetena. Mot denna bakgrund finner HD att kommunen inte behöver relatera avgiften för ett visst bygglov till kostnaderna för en enskild plan eller till kostnaderna för planverksamheten vid en viss särskild tidpunkt.

När det gäller förenligheten med likställighetsprincipen tydliggör HD att de bygglovssökande som befinner sig i olika situationer normalt ska betala olika avgifter. Omvänt gäller att de som befinner sig i samma situation ska betala samma avgift. Avsteg från dessa utgångspunkter ska vara rättvisa och grunda sig på objektiva kriterier.

Med dessa utgångspunkter konstaterar HD att byggnadsnämndens tillämpning av den taxa som gällde när bygglovet beviljades ”ligger väl i linje med den allmänna förvaltningsrättsliga grundsatsen att en förvaltningsmyndighet vid prövningen av ett ärende normalt ska tillämpa de förvaltningsrättsliga föreskrifter som gäller när prövningen sker”. HD anser vidare att det inte finns något att invända mot en sådan tillämpning utifrån självkostnadsprincipen samt att det framstår som väl förenligt med likställighetsprincipen att personer som vid en viss tidpunkt beviljas identiska bygglov får betala samma avgift oberoende av vilken detaljplan ansökan prövas mot.

Kort analys

Mot bakgrund av HD:s avgörande kan det konstateras att kommunernas beräkning av planavgift vid beslut om bygglov lär förenklas och bli mer förutsebar. Klargörandet får stor praktisk betydelse eftersom taxan kan variera över tid och därmed få ekonomiska konsekvenser för både sökande och kommunen. Framför allt är avgörandet välkommet ur ett rättssäkerhetsperspektiv; både sökande och kommuner kan nu med större säkerhet förutse vilka avgifter som aktualiseras vid beräkningen av planavgift i samband med att bygglov beviljas.

 

Har du frågor om bygglov, planavgifter eller andra beslut enligt PBL? Välkommen att kontakta oss på Foyen.

 

Artikeln är författad av advokat och delägare Pia Pehrson och biträdande jurist Jenni Ståhl.

Liknande artiklar

Solceller
Mark och miljö2024.04.16

MÖD säger nej till solcellsanläggningen i Svedberga och ställer hårda krav på alternativredovisning

Mark- och miljööverdomstolen (”MÖD”) stoppar European Energy Sveriges planerade solcellsanläggning i Svedberga. Detta står klart efter att MÖD den 3 april 2024 fastställde Länsstyrelsen i Skåne läns beslut om att förbjuda solcellsanläggningen i Helsingborgs kommun i mål nr M 13461-22. Solcellsanläggningen hade kunnat bli den största solcellsparken i Sverige med en årlig produktion om 175 GWh och därmed bidra med mycket förnybar energi i ett elområde med stort behov av mer el. Eftersom solcellsparken planerades att anläggas på jordbruksmark aktualiserades regeln i 3 kap. 4 § miljöbalken (1998:808) som i slutändan satte, åtminstone tillfälligt, stopp för projektet. Advokat Pia Pehrson och biträdande jurist Elin Holzhausen kommenterar här MÖD:s färska avgörande och även tre andra beslut från MÖD om solcellsanläggningar.

xterior of a school building and schoolyard in Stockholm, Sweden.
Mark och miljö2024.04.05

Vad behöver utredas vid detaljplaneärenden och hur ska det göras? Ny praxis ger vägledning.

När en kommun tar fram en detaljplan ställer plan- och bygglagen (”PBL”) krav på vilket underlag som måste finnas. Omfattningen av underlaget beror på om planen riskerar att medföra betydande miljöpåverkan (”BMP”), vilket i så fall kräver en miljökonsekvensbeskrivning (”MKB”). Att ta fram en MKB är ett omfattande arbete och kraven på innehållet är idag höga. Om kommunen gör felaktiga bedömningar gällande BMP och MKB-underlagets omfattning kan det få allvarliga följder. Beslut att anta detaljplanen kan upphävas och hela planärendet måste då tas om från början, med förlust av tid och resurser som konsekvens. Därför är det av yttersta vikt att hantera dessa frågor korrekt.

Vattenkraftverk med skog bakom i Sverige
Mark och miljö2024.02.21

Bristande EU-implementering hotar omställningen – dags att införa färdiga förslag

Vår delägare och advokat Pia Pehrson varnar för de allvarliga konsekvenserna av Sveriges bristande implementering av EU-lagstiftning. Långsamma tillståndsprocesser utgör stora hinder för elförsörjningen, hotar samhällets stabilitet och näringslivets konkurrenskraft. Pia Pehrson lyfter exempel på utdragna beslutsprocesser och osäkerhet som drabbar vind-, vatten- och kärnkraft, vilket leder till att företag etablerar sig i andra länder.

Fler nyheter